Att få reseberättelser från våra gäster är något vi verkligen uppskattar. Att få höra hur ni har haft det. Om höjdpunkter och mindre roliga saker. För det är viktigt att även få höra om det som kanske inte varit hundra. För att vi ska kunna bli ännu bättre. Från Maria har vi fått följande fina reseberättelse efter familjens kombinationsresa i Tanzania. Först var de på safari i 3 dagar/fyra nätter  som sedan följdes av sol & bad på Zanzibar. Läs och inspireras.

Först och främst är vi fantastiskt nöjda, det har varit en otrolig resa!

Jag har varit mycket på safari men inget har varit i närheten av detta. Vi fick prickat av Big 5, såg säkert 50 lejon, tre leoparder, en elefantflock som passerade vår landcruiser så nära att vi kunde nuddat dem. Detta toppade vi med att hamna mitt i tre geparders morgonjakt bara ett par hundra meter från Ronjo Camp. Dessutom fick vi uppleva den helt magnifika migrationen av zebror och gnuer, får gåshud bara jag tänker på det!

Vår driver/guide Nelson tog oss över stock och sten och var en otrolig källa till kunskap, det kändes oerhört tryggt att ha honom med under alla dagar. Efter alla dessa år har jag dessutom äntligen lärt mig varför just leopard, lejon, noshörning, elefant och buffel utgör big 5.

Safari i Tanzania foto Maria Leffler

Men för att ta det från början med safarin

Resan ner blev ganska besvärlig med mellanlandningen på Zanzibar som störde nattsömnen ganska ordentligt. Första dagen blev därför ganska jobbig men ångrar ändå inte valet att ge oss av på safari direkt istället för att ta en vilodag på Kia Lodge. Kia Lodge använde vi inte mer än till dusch och frukost men väldigt trevlig personal och bra frukost.

Maramboi blev nog vår favorit, makalös upplevelse att promenera till våra hus med zebror och gnuer i vår väg. Eller att ligga i poolen och ana det rosa bandet av flamingos i kanten av Lake Manyara. Jättefint boende, väldigt trevlig personal och bra mat. Som de själva sa: ”A happy place for happy people”

Safari i Tanzania foto Maria Leffler

Olduvai var också väldigt bra, underbart läge med utsikt över Ngorongoro kratern. Fin service och god mat. Min man orkade sig dessutom upp tidigt nästföljande morgon och tog sig upp på Olduvai-klippan för att se solen gå upp. Precis lagom till soluppgången blev han dessutom serverad en kopp kaffe. Kan säga att jag idag känner att jag prioriterade helt fel i det läget.

Safari i Tanzania foto Maria Leffler Safari i Tanzania foto Maria Leffler

Ronjo var en otrolig upplevelse men hur underbar den där duschen än var så kan jag inte riktigt släppa känslan av onödigt slöseri när personalen klättrar på stegar för att fylla på våra vattenbehållare, eller vilken apparat det är att varje dag fixa rena lakan och handdukar och duka upp en fyrarätters supé… mitt ute i bushen. Men ändå, det var helt fantastiskt och väldigt spännande! Insikten att tre geparder letade sitt byte bara meter från våra tältdukar har i efterhand avsevärt ökat Ronjos coolhetsfaktor i barnens ögon. Fler tältnätter blir det definitivt under nästa resa!

Bashay var väldigt fint, otroligt stora och härliga rum och välbehövligt för att få ur allt safaridamm ur håret 🙂

Överlag så var det härligt att bli så bortskämda och serverade som vi blev under dessa safaridagar! Det enda som var lite besvärligt var det ständiga dricksandet, att alltid ha koll på att man hade en peng i mindre valör på sig. Ibland var det så många som drog iväg med våra väskor att det blev förvirrande vem/vilka som skulle ha dricks.

Safari i Tanzania foto Maria Leffler

Vi lämnade safarin och var jättenöjda med antalet dagar, kanske att vi vuxna hade kunnat tänka oss en dag till men för barnen var fyra dagar väldigt lagom.

Sol & bad på Zanzibar

Vi blev tyvärr försenade med Precision Air och kom fram till hotellet väldigt sent på kvällen. Vi visste att hotellet var en chansning och tyvärr föll den inte jätteväl ut. Min familj fick ett bra placerat rum men inte förberett för tre personer, efter mycket bråk fick vi ett enkelrum extra första natten och därefter byggde de ihop en extra säng i vårt rum.

Våra vänner hamnade på undantag i ett sk Deluxe-room with garden view. Deras utsikt var mot en husvägg och maken till sunkigt rum får man leta efter. Hemsidans bild av ett deluxe rum och verklighetens stämde väldigt dåligt överens. Hotellet var väldigt stort, poolen var fräsch men solsängar och parasoll var halvtrasigt. Frukosten var ganska dålig och framförallt så var det väldigt ofräscht i frukostrummet.

Vi vet ju att detta inte är ett hotell ni rekommenderar utan att vi valde det för att läget i Nungwi är bra och läget är det vi var mest nöjda med. Det var där vi hängde som backpackers för 19 år sedan och även om mycket var förändrat så var det ändå en härlig vandring down memory lane. Bad och strand är fantastiskt även om antalet försäljare av ALLT från sig själva till kokosmjölk och allehanda droger var lite jobbigt stort. Vill man slippa dessa ska man nog satsa på en mer avlägsen resort.

Safari i Tanzania foto Maria Leffler

Avslutningen på Tembo blev istället desto bättre, ett väldigt trevligt hotell med bra service och trevliga rum. Flyget hem fungerade bra, det var värt att gå upp mitt i natten med tanke på att vi kom hem en så bra tid. Kanske att en så lång flygning som det ändå blev med mellanlandning i Kilimanjaro hade krävt lite mer matservering än bara en frukost och senare en bagel.

Övriga kommentarer: Det är inte helt enkelt att landa in i pole pole-land för stressade svenska familjer, omställningen tar ett tag och vi fick säga till oss själva att ta det lugnt när väntan på lunch dragit ut över 1 – 1 1/2 timme (på Zanzibar). Värt att tänka på att man bör inta lunchposition en bra stund innan man börjar känna av den första hungern, då kanske maten hinner komma innan kriser riskerar uppstå.  Prisnivån är ok, förstår att det måste kosta med frakt och hantering. Alla hämtningar och lämningar har fungerat jättebra, helt utan störningar.

Finns säkert massor mer att berätta om men jag stannar där för nu!

Återigen, vi är fantastiskt nöjda. Tackar och bockar för all hjälp!

Och vi tackar och bockar för denna härliga reseberättelse. Inte annat att en blir lite sugen på en safari i Tanzania! Så här såg Marias safariprogram ut (reseperiod jul/nyår 2018/19) :

Dag 1: Ankomst till Arusha och vidare till Tarangiere NP. Picniclunch i parken med djurskådning och middag på boendet Maramboi.

Dag 2: Djurskådning med picniclunch i Norongoro och övernattning med middag på Olduvai Camp. Kvällspromenad till närbelägen kopia.

Dag 3:  Djurskådning i Serengeti (picniclunch). Middag och övernattning på Ronjo CampGame drive in Serengeti NP with picnic lunch

Dag 4: På morgonen djurskådning i Serengeti. Picniclunch under färd tillbaks söderut. Övernattning och middag på Basha Rift Lodge.

Dag 5: Mot Arusha och flyg till Zanzibar

Resan var skräddarsydd men förslag på resor till Tanzania kan ni få här