Ö-nationen Grenada siktar på att bli en ledande regional och global ledare inom hållbar utveckling. En förödande orkan fick den frodiga karibiska ön som ligger i de små Antillerna att inse sin skörhet i relation till klimatförändringar och stigande havsnivåer och i dag jobbar kryddön för att förvandla den färgsprakande huvudstaden St Georges till den första klimatsmarta huvudstaden i Karibien.
Grenada kan skatta sig lycklig att ha både långsträckta sandstränder och tropisk grönska. På den lilla ön, endast tre mil lång och två mil bred, kan du njuta av lata timmar under vajande palmer och äventyr bland vattenfall och frodig regnskog utan att behöva välja det enda eller det andra. Naturen är en av öns stora tillgångar och turismen är en viktig inkomstkälla tillsammans med en betydande kryddexport som gett ön smeknamnet kryddön.
År 2004 drog orkanen Ivan in över Grenada och orsakade en enorm förödelse. Över 90 procent av hemmen förstördes, och stora delar av den vackra naturen, inklusive de omkringliggande korallreven, sveptes bort. Den ekonomiska förlusten var dubbelt så stor som landets BNP.
När ytterligare orkaner härjade i området under 2007, blev det allt mer uppenbart hur sårbara Karibiens små önationer är när klimatet förändras. Det blev startskottet för Grenadas pågående arbete med att göra Grenada till världens första klimatsmarta område och framförallt öns huvudstad St Georges till Karibiens första klimatsmarta stad. Belägen vid havskanten, omnämns den ofta som Karibiens vackraste huvudstad med sina pastellfärgade hus som hämtade ur en akvarellmålning.
Angus Friday spelar en nyckelroll i den klimatsmarta omställningen. Han är medordförande i Blue Innovation Institute, en tankesmedja som har skapats för att hjälpa till i omställningen till en ” blå ekonomi”. Han är också rådgivare till det klimatsmarta stadsprojektet i St Georges. Tillsammans med New York University arbetar han för att driva på utvecklingen. De är ett år in i projektet och saker och ting går framåt:
– Konkret handlar det om flera pågående initiativ. För det första, att rusta sig för stigande havsnivåer, en effekt av klimatförändringarna och som små önationer är extra känsliga för med tanke på sitt geografiska läge. För det andra att ställa om till ren, förnybar energiförsörjning. Dessutom tittar vi på hur vi möjligheten att utveckla gröna oaser i stadskärnan och underlätta grön mobilitet i staden. En framtidsplan är att få till mer vattenbaserad transport med kommunala färjor men det är bara en vision är så länge, säger Angus.
Grenada är ett populärt resmål och omställningen är därmed direkt kopplad till turismen och en viktig faktor att ta hänsyn till i.
– Huvudstaden St Georges lockar många besökare och det är viktigt att vi lyckas bygga en barriär mot havshöjningarna som inte skrämmer bort turisterna. En annan sak vi tittar på är vi på hur vi ska skydda den populära, närliggande Grand Anse Beach mot eruption så att besökare och lokalbor kan fortsätta njuta av den vackra stranden, berättar Angus.
Grenadas havsyta är 75 gånger större än själva landytan, och orkanen Ivan hade inte bara förödande konsekvenser på land utan förstörde också stora delar av det marina livet. Man har med stöd av regeringen inlett ett arbete med att restaurera de omkringliggande korallreven genom korallplantering. När Prins Harry var på besök fick han se ett prov på hur det går till och nu skalas projektet upp. Idéen är att turister ska få hjälpa till med återplanteringen och platsen ska förvandlas till en vacker dykplats.
Som för många andra karibiska öar är turismen en viktig inkomstkälla.
Under slogan Pure Grenada marknadsförs Grenada och de två mindre tillhörande öarna Carricou och Petite Martinique, som ett ekoparadis bortom allfartsvägarna.
– Kampanjens logotyp symboliserar både landets stolta historia med dess ameri-indianska rötter och den viktigaste handels- och exportvaran, muskotnöten. Namnet förenar allt det som är vackert med Grenada och som vi kallar vårt hem. Målet är att locka medvetna resenärer på jakt efter genuina, ekovänliga upplevelser. Att möjliggöra en turism som är bra för klimatet och för oss som nation genom att utöka antalet skyddade marinområden och naturparker, förbjuda engångsartiklar i plast och underlätta för småskaliga lokalägda boenden, berättar Angus.
Angus Friday är en engagerad person med en bred kunskap och många idéer. Vid sidan av klimatprojekten, har han ett eget privat ekoturismprojekt på gång, på norra delen av ön. Maristic Mountain. För några år sedan förvärvade han en bit land, där han under åren har planterat träd och växter för att kunna erbjuda en agroturismupplevelse med naturligt källvatten, tropiska blommor, fantastisk flodvandring, ekologiska kryddor och kakaoodlingar.
På frågan om hans bästa tips för att uppleva Grenada som en lokalbo så nämner han just Maristic Mountain som han hoppas ska kunna ta emot besökare från och med 2020. Men han tipsar också om chokladfabriken Belmont där man får lära sig allt om chokladodlingen, från planta till kaka samt The Golden falls, ett vackert vattenfall undangömt i den prunkande regnskogen. Bästa skaldjursupplevelsen får man på restaurangen Sails George i St Georges och sist men inte minst rekommenderar han ett besök på världens äldsta romdestilleri som bevarats intakt sedan det startade 1751.
Grenada må vara en liten ö till storleken men den är desto rikare på upplevelser. Det är en av Karibiens säkraste öar, människorna är gästvänliga och ärliga. Här finns både lyxhotell och budgetboenden, sandstränder, regnskog och färsk frukt och grönsaker.
– Om Willy Wonka hade en ö skulle det vara Grenada säger Angus. Vi har fem chokladföretag på ön som tillverkar högklassig choklad, från böna till kaka.
Text: Hanna Anfelter